Sunday, August 15, 2010

Kyckling gryta eller grilla fisk!

Såja!
Nu har vi haft bloggtorka alldeles för länge. Kan vara dags att ta det här seriöst nu med alla strötid jag har.

Jag har fortsatt mitt utforskande i matlagning. Mina mål är att använda mindre cremé fraishe ( vilket jag lyckats med, inte använt på flera månader alls ) Och att använda nya kryddor. ( börjat med mycket basilika och citron bla)

Vi har sockså ett över utbudet av billig fisk, ett alternativ vi inte kollat på eftersom att man lätt fastnar i gamla matvanor och den enda fisken jag tidigare tyckt om är lax.
Men hör och häpna, tillochmed icke fisk personer kan tycka om det om man gör på rätt sätt.

Jag såg ett fint alternativ på grillad fisk i min favorit kokbok (bonniers kokbok) DÄr hittade jag ett jättebra recept på grillad fisk i folie. Fisk som Sej och torsk. Jätte smarrigt blev det och man kan göra det med tusen olika smaksättare och jag tror det blir lika gott.

Det jag använde var:
400g fryst Sej
1 liten purjolök
citrondroppar
Olivolja
Färsk basilika
Salt och peppar

Jag skar upp fisken i mindre fileér, la dem i små folie paket. Och sedan blandade jag kryddorna i en skål och hällde det över fisken, sen vek jag ihop paketen och la dem på grillen. Tog 20-30 min för dem att bli klara men då var mina fiskbitar inte helt upptinade heller.
OBS! Tänk på att sluta foliepaketen väl, så man kan vända på dem lite, oljan vill gärna rinna ut annars. Men inte för mycket så att det också går att kolla om fisken blivit klar.

Idag har jag lekt ihop en kyckling-gryta, inte allt för avancerad men oj vad god.

3 Kycklingfileér
1 Purjolök
1 Burk cocosmjölk
2 dl jordnötter
2 dl Turkisk yoghurt
ca 1 1/2 msk curry

Skar kycklingen i tärningar, och stekte dom snabbt i smör kryddade med salt och peppar. Hällde i cocosmjölken och yoghurten + curry och lät koka i 15 min. Sen i med strimlad purjo och jordnötter. Kanske blev lite mer curry och yoghurt.

Smaskens smaskens! Cocosmjölk är det nya shittet!

Nu batman och chips!
Puss hej!

No comments:

Post a Comment