Friday, August 20, 2010

41 dagar kvar!

Från förlovning till vigsel, är det inte bara en lång väntan full med stress och planering.
Ingen kan förväntas förstå i förväg hur det kommer att kännas på sin bröllopsdag. Det är något jag inser mer och mer ju närmare den stora dagen kommer.

Det händer något när man väl bestämmer sig för hela livet tillsammans. Allting följs av de orden, varje lycklig stund, varje dröm, varje mål, varje händelse, varje bråk eller gräl.
Jag tror att både är fantastiskt och skrämmande för människor.

Det är nog lätt att bli tveksam. Men man behöver också varandra ännu mer igenom det och kan binda ännu starkare band.

När man förlovar sig tänker de flesta nog mest på allt som ett giftemål står för. Det romantiska, det praktiska, hur man vill att det ska se ut och vara. Man har åsikter om allt. Det kan vara jätte viktigt med kyrkligt, med borgligt. Absolut inte traditionellt, eller absolut traditionellt. Och den sortens planering är jätteviktig inför ett bröllop och det är olika hur mycket man fokuserar på den delen.

Men jag tror att de flesta behöver tid inte bara för att planera, men för att förstå vad det är som ska hända.

Vår präst sa att han bland annat hållt i vigslar där brudparet bara stelnat till och blivit alldeles vita i ansiktet. Och han funderat på om han ska göra sig redo att ta emot dem ifall de svimmar. Han sa att han varit med om det mesta, och att någonstans mitt i allt planerande måste man släppa taget och bara låta det hända. För annars glömmer man bort att landa i känslan, och det kan nog vara bra att göra det innan vigseln.

Min poäng med det hela är att för framtiden, är resan till bröllopet viktigare än själva bröllopet. Det är en fantastiskt händelse, men man ska inte bränna ut sig eller gå på minus pga det.

Nu har vi snart alla bitar på plats, och visst finns det alltid något man kan göra om man hade haft mer pengar. Men jag tror vi hittat en bra balans, det kostar tillräckligt för att det ska bli en fantastiskt kväll, men inte mer än att vi kan leva normalt månaden efter.

Det är helt galet stort, helt sjukt fantastiskt och jätte jätte läskigt!
41 dagar kvar! Nu vill jag bara bli gift med denna man

No comments:

Post a Comment