Saturday, September 26, 2009

Amerikat

Jahapp, idag har huvudvärk, ryggvärk och diverse infektioner fått avgöra kvällens öde och jag lämnade pianocafét och sitter nu hemma och ska försöka återhämta mig.

Vi har ätit sushi idag igen, fast med Cortney och Skyler idag, väldigt härligt par och underhållande. Vi har pratat kulturskillnader och lärt oss hur man dricker Sake bomber. Väldigt coolt faktiskt.
Vi har också underhållt oss med att kasta macka vid en gammalt reservat, letat miljontals år gamla fossiler och druckit öl.
Igår räknade jag till fem komplimanger från random personer på stan om mitt år, och en var om mina röda Fred Perry skor som tydligen var väldigt speciella.

Den senaste veckan har jag lärt mig mycket om den här kulturen.
-Man kan vara hur högljudd man vill och bete sig lite hursom helst på restauranger, för här har man den rätten som kund, oich det hör till sed att inte låtsas om det.
-Det finns nog ingen lag på hur högt klubbarna får spela, för jag har inte haft så mycket känningar av min tinnitus på länge, och det skär i huvet på nästan alla ställen.
-De flesta hamburgarna har inte ens sallad, tomat eller nåt, Bara cheddar cheese, och då menar jag verkligen bara, ingen dressing heller.
-Här betyder Pepperoni en sorts korv eller kött, ( köttfärs ) om man ska beställa pizza
-De har varningslappar på persiennerna om att barn kan strypas i snörena, och måste rabbla varenda biverkning i medecin reklamerna på tv tillaxempel, men inga varnings lappar på ciggpaketen.
-Här dunkar man också alla sidor på ciggpaketet i handen innan man öppnar det.
-Smöret är som vispgrädde. ( Smakar faktiskt bra om man jämnför med Lätta och sån skit, men Bregott är ju lika viktigt för smaken som salt är i matlagning )
-De tar medecin för allt.
-Vattnet smakar klor och luktar klor, och nuförtiden kan jag känna lukten av vatten och bli sugen. ( fråga mig inte om det är bra eller dåligt )
-Det är JÄTTE mycket vatten i toaletterna, och när man spolar låter det som att världen ska gå under ( på natten iaf )
-Heltäckningsmattor överallt + fuktig luft = mer eller mindre behagliga dofter
-Trots en stad som är mindre än Umeå har det ett urval som en storstad, kläder och prylar som man inte hittar överallt. ( wunderbart ! )
-Papperskorgen i köket är alltid i nått hörn och inte under diskhon. Så jag ser ut som ett fån varje gång jag ska slänga nåt.
-Man operar ibland bort alla klorna på sina katter för att de inte ska förstöra möblerna. ( korkat om man frågar mig )
- Uttrycket DTF
- De har konstiga eluttag om min plattång behöver starkare ström för att fungera
-De har ingen public transportation, såsom bussar mellan ställen. ( men ingen menar jag väldigt fattigt )
-Minst vartredje bil är Beige, vit eller silver. Har de andra färger är det ljus grumligt grön, blå eller vinröd. Som starkast färg ser man en vinröd eller svart bil, ett par klarblåa dyker upp har och där också. Det är mest Jeep och van som gäller. Eller bilar med rundade kanter, och idiotiska blinkers som sitter på insidan på lysena och inte i hörnen.



Jag har personlig lärt mig en hel del också. Som att spela shuffleboard och att jag är grym i foosball!
Har också lärt känna en grym tjej vid namn Nicole och jag måste erkänna att det på vissa sätt känns synd att lämna stället.

Jag har också fått lära mig av en vis man att tjejer är som katter:
Man ger dem distans och låter dem vara
Ger dem uppmärksamhet när de behöver och vill ha det
Betalar för dem och ger dem mat
Så kanske de tycker om om dig i längden


Jag har haft en väldigt bra tid här, men är såååå redo att åka hem. PÅ onsdag bär det av och torsdag anländer jag i Schweden. Då blir det mys med Dannii och sen förhoppningsvis träffa någa av brudarna från SMdn i sthlm.
Väl hemma i Umeå blir det mys med Elise och nya twilight filmen. Jag inväntar halloween strongt har köpt najsiga kostymer till mig och syster, så vi kommer vara bäst som alltid.

Så that's that, cool beans, och nu ska jag försöka sova bort alla kroppsliga smärtor. Vill orka med de sista dagarna på riktigt.

Pussssssssss

1 comment:

  1. Bregott är en mänsklig rättighet. Så enkelt är det!
    Det där med toaletterna lät läskigt förresten :)

    ReplyDelete